יום ראשון, 13 במאי 2012

אתר בית ספרי אוריינית או סיסמה לכל תלמיד

כבר שנים רבות יש לבית הספר אתר שפועל בסביבת "אוריינית" ומשמש אותנו להצגת תכנים מסוגים שונים, וליצירת תקשורת ואינטראקציות בין חברי קהילת בית הספר. מרחבים וירטואליים אלו משקפים את החיים וההוויה של בית הספר, והם משמשים את אוכלוסיית בתי הספר בכל מישורי הפעילות שבהם.

את הפעילות באתר הבית הספרי אפשר לחלק באופן כללי ל-6 מישורים:
  1. המישור הייצוגי .
  2. המישור המינהלי .
  3. המישור הלימודי .
  4. המישור הייעוצי.
  5. המישור החברתי-ערכי.
  6. המישור הלא-פורמאלי.
במהלך השנים נהיינו מודעים יותר ויותר לפוטנציאל של אתר ביה"ס ולהיבטיו הרבים כגון: ההיבט-הפדגוגי כסביבת למידה מקוונת, ההיבט-הניהולי כמעטפת אירגונית מקוונת, ההיבט-הציבורי ככלי פרסום ויחסי ציבור וההיבט-החברתי כביטוי מקוון לעשייה החברתית-תרבותית של ביה"ס (רותם ופלד, 2008; flores & karr-kidwell,2001 ). בשל מודעות זו מושקע זמן רב וחשיבה מרובה לניהול האתר, תחזוקו ושדרוגו.

עם כניסת התוכנית התקשוב הלאומית האתר הבית ספרי עבר מהפך הן מבחינת הפונקציות אותן הוא משרת והן בתדירות השימוש בו . אם בעבר ניתן היה לראות באתר הבית ספרי משקל רב למרכיבים הסימבוליים על מנת לשווק את ביה"ס ולבסס את מעמדו ותדמיתו בסביבה (קליין וטובין 2011). היום ניתן משקל רב יותר למרכיבים הטכניים וניאטרליים המתייחסים לתהליכי ההוראה ולמידה של ביה"ס ע"י בניית מרחבי-כיתות, פתיחת מרחבי-מקצועות ופורומים.  
שינוי זה הביא את הצורך בחיפוש פלטפורמה שתתאים למאה  ה- 21 . בימים אלו אנחנו מעבירים את  אתר בית הספר  לפורטל "סיסמה לכל תלמיד " ואני מאוד חוששת מהמעבר.
בשנה האחרונה עברנו בביה"ס תהליך בו המורים הבינו את נחיצות האתר ככלי עבודה, תקשורת ותיעוד ומורים רבים החלו לבנות בעצמם את המרחבים הכיתתיים, להעלות חומרים, הודעות וכד'. אני מאוד חוששת שכניסת פורטל  "סיסמה לכל תלמיד" וההדרכה שבאה בצידה  תעצור תנופה זו ומוטיווציה של המורים לחקור, לבנות ולעלות את החומרים בעצמם תשוב להשען  על מדריך שיעשה במקומם את העבודה.         נכון ה"שכל הפדגוגי" של המורה הוא העיקר אבל גם ההתנסות והעצמאות של המורה חשובה ואני חוששת שהיא תעלם עם כניסת ההדרכה של סיסמה ותרפוך את המורים לאיפוטנטים. 
אני חושבת שליווי מתאים ומבוקר של תהליך ההטמעה יתן ביטחון למורים ובסופו של דבר ישדרג את האתר ואת פעילויות המורים.

תגובה 1:

  1. ברמת הרעיון הכללי והמצב האידיאלי את בהחלט צודקת.
    אבל, וזה אבל גדול!!!, ישנם חסרונות שצריך לקחת בחשבון (תאימות לאקספלורר בלבד!!! ועוד).
    אפשר לקרוא עוד בביקורת שפירסמתי בבלוג - http://trunya.wordpress.com

    כמובן שאשמח לשמוע את דעתך.

    השבמחק