יום שבת, 19 במאי 2012

שיתופיות בין מורים בעידן הדיגיטלי

תוכנית התאמת מערכת החינוך למאה ה- 21 הציבה מספר עקרונות חינוכיים בהם לטכנולוגיה ערך מוסף בשיפור הוראה-למידה ואחד מהם הוא תקשורת,שיתופיות ועבודת צוות. עקרון זה גרם למורים רבים לנוע החוסר נוחות על הכיסא, והיו מורים שאף הגדילו ואמרו שהם לא מסכימים להעלות חומרים לאתר על מנת לא לחשוף את העישור עליו עבדו וטרחו.
מיותר לומר כי גישה זו מנוגדת לעולם הדיגיטלי, בו מתקיימת שותפות בידע כמעט בכל תחומים.
במהלך השנתיים האחרונות נעשה שינוי אדיר הגישתם של המורים שינוי. שינויים אלו החלו בהדרגה תוך התנסות במציאת תכנים שיכולים לסייע למורים בעבודתם, הקמת אתר התוכן הדיגיטלי ע"י משרד החינוך ועידוד המורים להשתמש בו ואף להעלות חומרים לפורטל בעצמם. כמו כן עד היום האתר הבית ספרי פעל בסביבת  אוריינית בה לא ניתן לחסום את אתרי הכיתות בפני מבקרים וחומרי המורים נגישים.

בימים אלו אנחנו על סף העברת האתר הבית ספרי לסביבת "סיסמה לכל תלמיד" בסביבה זו אתרי הכיתות  וחומרי הלמידה חסומים למבקרים חיצוניים. כל זאת בטענה כי משרד החינוך אוסר על השארת מרחבי הכיתות פתוחים. על מנת לבדוק זאת נכנסתי לאתר חוזר מנכ"ל :

חוזר מנכ"ל סעיף 3.6-3 בחוזר הוראות הקבע סג/7(א), "שמירה על פרטיות באתרי האינטרנט הבית-ספריים", ותיקון בסעיף 3.6-4 בחוזר הוראות הקבע סד/3(א) – בתוקף

נהלים לשימוש באתרים בית-ספריים וברשתות חינוכיות
4.1 סביבת ההוראה המקוונת תיבנה על פי העקרונות המפורטים במסמך "אפיון אתר בית-ספרי".[2]

4.2 ההתנהלות באתר הבית-ספרי – חילופי המידע והשיתוף – יתקיימו על פי כללים מוסכמים מראש על כלל קהילת בית הספר, תוך שמירה על כבוד האדם ולקיחת אחריות אישית ובהנחיה ובליווי של צוות "חיים ברשת".

4.3 בית ספר הבוחר להשתמש ברשתות חינוכיות לצורכי למידה יפנה את תלמידיו אליהן מתוך האתר הבית-ספרי ויגדיר לתלמידיו את הפעילות הלימודית באופן ברור.

4.4 המוסד החינוכי ינהל סביבה בזהות ייחודית למוסד.

4.5 המשתתפים ישתמשו באתר הבית-ספרי וברשת החינוכית אך ורק למטרות חינוך-הוראה-למידה, כחלק מהפעילות החינוכית-לימודית של המוסד החינוכי, ולא תבוצע בהם תקשורת אישית אלא לצורכי חינוך, הוראה ולמידה בלבד.

4.6 שיח אישי מקוון בין מורה/גננת לתלמיד על נושאים הקשורים בחינוך ובלמידה לא יתקיים במרחב רב משתתפים (כגון קבוצת דיון), אלא רק בערוצים המקובלים לשיח אישי (דוא"ל), ולא יופץ הלאה.

4.7 תובטח פרטיות המשתמשים ברשת:

- איש חינוך לא יפרסם תכנים אישיים שאינם קשורים לתפקידו החינוכי בבית הספר .

- לא יפורסמו פרטים העלולים לפגוע בצנעת הפרט, בין אם של תלמיד, של איש סגל הוראה או של אדם אחר.

4.8 תובטח אי-העברת מידע ופרטים אישיים לגופים חיצוניים.

4.9 המוסד החינוכי יקפיד על הימנעות מפרסום מידע העלול לפגוע באנשי הצוות, בתלמידים, במשפחותיהם, בבית הספר וברגשות הציבור, ויסיר מידע כזה אם פורסם.

4.10 המוסד החינוכי יקפיד על הימנעות מהעלאת חומרים המפרים זכויות קניין רוחני לאתר, ויסיר מידע כזה אם פורסם.

4.11 איש צוות המוסד החינוכי יימנע מפרסום פעילות פוליטית-מפלגתית ברוח תקנות המשרד בעניין זה המפורטות בסעיף 3.7-59 בחוזר הוראות הקבע סט/8(א).

4.12 תימנע חשיפה לפרסומות מסחריות.



 
אני חושבת שרכזות התקשוב והמורים חייבים לדעת את החוקים אבל אני מתנגדת לכך שעל מנת לכסות את עצמנו נסגור את הרחבי הכיתות והעשייה הבית ספרית ונמנע שיתופיות בין מורים המעשיר את כולנו. כמו כן האתר הבית ספרי משמש ככלי לפרסום וליחסי ציבור — פונקציות ההולכות ומתחזקות בשנים האחרונות, בעקבות פתיחתם של אזורי הרישום והפיכתם של בתי הספר מסביבה יציבה לסביבה דינמית ותחרותית (קליין וטובין2011) וסגירת המרחבים בחבל במימד חשוב זה.

  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה