יום רביעי, 4 ביולי 2012

חינוך לאקטואליה

<><><><>
שיעורי אקטואליה
בעברית ובאנגלית בבתי הספר
בשנה האחרונה במסגרת הכניסה לתוכנית התקשוב המורה לאנגלית בבית ספרנו הנהיגה בתחילת כל שיעור צפייה בחדשות מבית היוצר של ה - BBS והתלמידים קבלו מטלת צפייה מכוונת במטרה לחשוף את התלמידים לשפה האנגלית הדבורה מפי אדם שהאנגלית היא שפת אם שלו.
פעילות זאת הוכתרה כהצלחה והחל דיון באנגלית בנושאים ששודרו  בחדשות.  על בסיס הנחת יסוד שילדים חיים בעולם האמיתי, ואי-אפשר להשאיר את העולם האמיתי מחוץ לכותלי בית הספר חשוב מאוד לחשוף תווך ולארגן יחד איתם את המציאות. יש דרכים רבות לשימוש באקטואליה גם כנושא הלמידה וגם כאמצעי ללמידה.
ללימוד אקטואליה בביה"ס יתרונות רבים (שהביא בהמשך) אך בעידן הדיגיטלי חשיבות השיח בעניינים אקטואלים תוך פיתוח יכולת חשיבה ביקורתית , ניתוח והערכת מסרים ועוד חשובה אף יותר. כמו כן יש ביכולתנו היום יותר מאשר בעבר להנגיש את האקטואלי לילדים בצורה ויזואלית וברורה וכך לעורר שיח פורה ומעמיק בכיתה ובשלבים מתפתחים יותר אף לאתגר את התלמידים בהצגת נושא אקטואלי בפני הכיתה ולהנחות דיון בעקבותיו. 
יתרונות לשימוש באקטואליה:
 
פיתוח אוריינות כללית: פיתוח כישורי שפה, אוצר מילים, הבנת הנקרא, קישורי הקשבה, דיבור וכתיבה
פיתוח אוריינות תקשורתית: אוריינות תקשורתית – היכולת להשיג, לנתח, להעריך וליצור מסרים על ידי שימוש במדיות תקשורתיות שונות, יכולות הכרחיות לחיים בעידן המידע. אחת מהדרכים לעזור לתלמידים להכין את עצמם לחיים הוא לכלול ניתוח של טקסטים "אמיתיים", טקסטים ממדיית החדשות.
פיתוח חשיבה ביקורתית: על ידי ניתוח טקסטים כתובים ומדוברים, אפשר ללמוד על תהליכי שכנוע ותעמולה, לבחון את הפרספקטיבות המודגשות והנעלמות, ולבדוק למה התמונה מובאת כך, על ידי דיון בשאלות כגון:
  • מי שולח את המסר ומהי מטרתו?
  • באיזה טכניקות משתמשים למשוך תשומת לב כדי שהמסר יקלט?
  • מהן נקודות המבט? אילו מוצגות ואילו חסרות?
  • באיזה דרכים שונות אפשר להבין את המסר?
פיתוח אזרחים מודעים: למרות שחיינו נראים "מוקפים בחדשות", לימוד אקטואליה עוזר לתלמידים להבין את חשיבותם של האנשים, האירועים והסוגיות בחדשות. פיתוח הרגלים של תשומת לב לחדשות וראיית הרלוונטיות לחייהם יכולים להישאר איתם גם בעתיד.
פיתוח תקשורת עם ההורים: השימוש באקטואליה יכול לעזור לתלמידים לפתוח ערוצי תקשורת עם הוריהם. זה מעניק להם גם נושאי שיחה משותפים, וגם פתח לדבר על דברים שהם לא מבינים או שמפחידים אותם.
הגברת הרלוונטיות של הלמידה: באופן כללי, קל יחסית להשתמש באקטואליה בכיתה כי בחדשות יש מגוון גדול של נושאים והם מחוברים לכל תחומי תוכנית הלימודים. השימוש באקטואליה יכול להגביר את הרלוונטיות של חומרי הלמידה לחייהם ועל ידי זה, למקד את תשומת לב התלמידים, ולהגביר את מעורבותם בנלמד.

העיסוק בנושאים אקטואליים המעוררים חשיבה, בשילוב תכנים ממציאות חייהם, מקנה לאזרחי המחר הבנת עומק של נקודות המחלוקת בחברה הישראלית וכישורים הכרחיים כאזרחי מדינה דמוקרטית. סוגיות שעל סדר היום הציבורי בארץ הן מקור עשיר, מעניין ורלבנטי לתלמידים לצורך דיון וניתוח. על ידי התמודדות עם השיקולים והאינטרסים השונים העומדים בסתירה בכל סוגיה, מתרגלים התלמידים ניתוח של מצבים מורכבים, הקשבה לעמדות שונות, חשיבה רב-מימדית, גיבוש עמדה עצמאית, שכנוע אחרים, חיפוש דרכי איזון והצגת ביקורת.

אני ממליצה לכל מחנכת הכל שכבת גיל להנחיל בכיתתה  עיסוק בנושאים אקטואלים .

להלן מספר קישורים לאתרי חדשות שבהם ניתן להשתמש :
  1. אתר חדשות כללי : חדשות הילדים: חדשות בגובה העיניים – מדורי חדשות כולל מדינה ופוליטיקה, חברה וכלכלה, מדע ומחשבים, ספורט ועוד. אפשר למצוא באתר כתבות, תמונות, סרטי וידאו, סקרים וחידונים ומשחקים (גלים). ניתן להשתמש בכתובים בכל רמה ובכל גיל, עם התאמות ודגשים וקצת חשיבה יצירתית.
  2. אתר חדשות כללי: חדר חדשות : חדשות שקורים בארץ ובעולם 
  3. חדשות מצולמות מבית היוצר של  ערוץ 2 -   מהדורה צעירה - גדעון אוקו מסכם את חדשות השבוע לצעירים ולצעירים ברוחם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה