יום שישי, 17 באוגוסט 2012

למידה שיתופית מחייבת המציאות


מטרת התכנית התקשוב הלאומית  היא להוביל לפדגוגיה בשילוב טכנולוגיה ומידע. זו שיטת הוראה ולמידה בה התכנים והידע הנלמדים הם רלוונטיים למציאות המשתנה. במקביל לידע התלמידים רוכשים מיומנויות רלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21.
ההוראה מותאמת לשונות התלמידים, שוברת מחיצות בין העולם מחוץ לבית הספר לעולם בתוך בית הספר ומשתמשת בטכנולוגיה לקידום תהליכי ההוראה הן ברמה הפדגוגית והן ברמה האדמיניסטרטיבית. מיומנויות המאה ה-21 (21st century skills), כפי שהוגדרו ע"י השותפות למיומנויות המאה ה-21 (Partnership for the 21st century skills), כוללות:
  1. אוריינות מידע ותקשורת.
  2. חשיבה ופיתרון בעיות.
  3. קשרים בינאישיים וניהול עצמי.
אחת הדרכים ליישום התוכנית ולהקניית מיומנויות המאה ה - 21 היא לזמן לתלמידים התנסות למידה שיתופית המתמקדת ביחסי גומלין בין החברים בקבוצה,  המאפשרת לכל תלמיד לממש את הפוטנציאל האישי, השכלי, הרגשי והחברתי ובשל כך לתרום ולהעשיר את קבוצתו.
על מנת להבין ולתפוס את השיטה של הלמידה השיתופית צריך להכיר בכמה עקרונות:
   1. התלמיד הוא יצור חברתי- לומד מיסודו.
   2. התלמידים בכיתה שונים זה מזה וכל אחד הוא בעל ייחודיות משלו.
   3. למידה משמעותית מתרחשת רק כאשר הלומד משתתף באופן פעיל בתהליך
      הלמידה.
   4. תלמידים מסוגלים לקחת אחריות ללמידתם, והיא כוללת תהליכים קוגניטיביים
      בד בבד עם תהליכים רגשיים.

במסגרת תוכנית התקשוב הלאומית והכנסת המציאות (אינטרנט ) לכותלי ביה"ס ניתן למורה ביתר קלות לזמן  לתלמידיו למידה שיתופית באמצעות האינטרנט. למידה המזמנת אפשרויות חדשות ומרתקות
ללמידה , אפשרויות שאינן מחייבות נוכחות פיזית של הלומדים בלמידה השיתופית.

חשוב שנבין שאינטרנט אינו רק מאגר ענק של מידע וידע, אלא מקום מפגש גלובלי לגולשים, קהילת הלומדים יכולה להשתמש באמצעים שהאינטרנט מזמן על מנת להעשיר את הלמידה  על פי הגישה הקונסטרוקטיביסטית.

בבית ספרי התנסנו היישום למידה שיתופית בנושא :
Collaborative Online Project - Building Jewish Bridges
פרויקט שיתופי סינכרוני - בניית גשרים יהודיים בשפה האנגלית.


 

מטרת הלמידה בסביבת העבודה המתוקשבת: 
 קידום תקשורת בשפה האנגלית בין מתבגרים יהודיים בישראל ובחו"ל, תוך חיזוק הזיקה עם המורשת היהודית ומנהיגיה.

רציונל פרוייקט
הפרויקט מתבסס על גישת הלמידה החברתית שיתופית (בנדורה, 1977), המאפשרת אינטראקציה בין הלומדים , והעוסקת בבניית ידע סביב נושא משותף, כאשר הטכנולוגיה מספקת את הסביבה, מאפשרת, מתווכת ותומכת בתהליך הלמידה. ויגוצקי (1978), אומר כי ילדים יכולים לבצע בקבוצה מתוך אינטראקציה עם חברים, דברים שרק לאחר מכן יוכלו לבצע לבד, ולכן: סביבה שיתופית מהווה פיגום להיות התלמיד מורה עבור תלמיד אחר והסביבה הטכנולוגית מאפשרת למידה שיתופית אקטיבית. למידה זו מאפשרת אינטראקציה בין הלומדים המקיימים למידת עמיתים, ובניית משמעות משותפת. תהליך המשא ומתן על המשמעות תוך צפייה באחרים מאפשר: בנייה והבעה של הידע באופן אקטיבי תוך שיתוף צוות הלומדים ודיאלוג עמם, התחבטות ויצירה משותפת. המושג שיתופיות באמצעות כלי ווב 2 הנו מרכזי בלמידה ומאפשר תמיכה שותפי הלמידה, גישור על מרחק וזמן, מתן אופציות מגוונות להעברת מסרים, החצנה, עיבוד משותף, רפלקציה, כלים שיתופיים לפרסום ובניית ידע, תיעוד האינטרקציה,הפעילות והתוצרים.
תכנון הפרוייקט ויישומו מבוסס על הגישה הקונקטיביסטית ששמה את הלומד במרכז, למידתו מבוזרת, בניגוד ללמידה מסורתית, בה המורה במרכז והלמידה ממוקדת מקום. למידה בסביבה מתוקשבת חושפת את הלומד לתכנים דידקטיים ובאמצעות סביבות ווב 2.0 ,הלומד שותף ביצירת הידע ולא רק בצריכתו. השיתוף במהלך הלמידה חוצה רשתות וגבולות והלמידה העצמית מתרחשת בסביבות למידה גלובליות.  
אם תרצו לקרוא עוד על התוכנית ועל היישומים בהם השתמשנו בתוכנית לחצו על הקישור הבא: http://shprinzak1.wikispaces.com/


IMG_3073.JPG
(בתמונה המורה אורית פינק, מורה לאנגלית, מתנדב משיקגו, ותלמידי כיתה ו')

תגובה 1:

  1. פרויקט מצוין, מי יתן וירבו יוזמות מצוינת שכאלו, שבעזרתן הילדים שלנו יוכלו להתפתח ולהרחיב את אופקיהם.

    כל הכבוד.

    השבמחק